Thursday, May 22, 2008

HObi yang gerenti Melertzz




Alright..
Nk buat liputan pasal hobi pl kali ni..Macam2 hobi jg yg sy nampak kat kolej nih.
Ade yg g main instrument kat dlm music room., ade yg ske lepak kat kafe , termasuk diri sendiri, kasik makan kucing,lepak kat longkang malam2..tgk movie, download series/movies kat tenet, lepak kat surau, ngutuk2 blog org, buat blog...macam2 laa kesimpulan nye.

Nih dalam banyak2 hobi yang sy jumpe kat kolej nih..sy sgtlaa tertarik ngan satu hobi nih..
Boleh dikatekan bagus, golongan 'Assalamualaikum' la bak kate dr Fishy dari Kolej lain
Cube teke..apekah hobi tersebut...??

Bet ramai org dpt teke..Yup2..Bace tafsir quran .betul2
Ni lah die..
Hobi nih sgtlaa menarik minat saye kerane:
1. Sgt molek
2. Membuatkan diri ini lebih mengenali Al Quran dan mengingati ALLAH
3. Mengerti maksud dan pengajaran yg termaktub dlm Al-Quran
4. Sgt2 laa berfaedah utk mengisi mase lapang di samping menambah pahale instead of
-Mengutuk2 orang x kire laa dengan care ape sekali pon(skarang dah maju..mcm2 care ade)
5.Menghalang diri dari tersimpang jauh.
6. Share maklumat yang ade ngan kawan esp dlm usrah ke tazkirah ke blog juge ..
7. Quran terjemah nih Cute dan boleh dibawe kemane2 saje termasuk laa ketike kat dalam KTM
8. Fahamlaa surah2 yang dibace .Instead of bace secare buta je selamenih.(kes x blaja bahase arab)
9.Pahale bertambah
10. Jiwa tenang

betul X??

Colorful~~ Buat nota pengajaran

Terjemahan Al-Quran yang nih agak mudah difahami compared tu bahasa indonesia nye version.Ramai jg muslimah dekat kolej ini sy tgk mengepit buku ini kemane2 saje mereka pegi..hatta dlm kelas sekali pon.

Alangkah baiknye if ramai yg ade hobi cmnih..Insyallah , xdela wujud sengketa sesame insan.
Memanglah hak individu utk menegur ,perli, mahupon melakukan ape saje yang mereka sukai..Namun, hidup dalam komuniti, x boleh laa nak ikut kepale sendiri. Ingatla..
jika hari ini kite menyakitkan hati org , x mustahil satu hari nanti bende tu dtg kepade kite balik
. Even lagu Justin Timberlake pon ade bermaksud camnih..


back tu HOBI nih..
Gambar kat atas sebagai contoh..Nampakkan..sticker kat edge of the page..
Banyak bagai..Melertzzz ...(kate2 nih diambil dr blog le Trois sundelz)
Muslimah terlibat nih siap highlight lagi info2 menarik kat dlm terjemahan nih..
Supaye senang buat rujukan..xde laa bile tanye bab2 agame , melopong je nk jawab..x pon terselak2 cr bukti dlm Quran..Sistematik..sy suke~

Jom kite berjinak2 ngan hobi nih..(seru kepade diri sendiri jg)Insyallah byk manfaat ..x caye..
tanyela siape2 yg memiliki terjemahan Quran yg sy post kat atas nih.

Saye marah...

Hampir aje tergelincir kat DH td coz selipar jepon dah xde bunge..Alhamdulillah grip jg tiang yg ade kat situ ..Thank GOd.
Mungkin petang td agak mamai sampai tertukar beg ngan insan terpilih kat DH..sabar je .elok2 nak jemaah..buke beg ade buku chemistry(bingung jap...sejak bile aku amik subjek nih..) Kene laa juga patah blk ke DH..tukar beg...hampeh betul diri ini..
Next..dpt tugasan tambahan...
hrm nih memang nak kondem habis habisan kat syarikat penerbitan buku..
Dpat sms utk mengedit cover coz dat publisher x leh buat atas sebab xde raw data..disebabkan data yg dikasi nih dlm bentuk Jpeg..xdapat laa si publisher nih td buat...disuruhlaa budak2 kolej utk mengedit sendiri..kes nye:
1) readjust cover utk buku itu..size-tambah 1 inch around dgn pattern yg same..coz binder nak fold utk masuk hard cover..
Bunyik cam susah...Padehal mungkin boleh settle dengan care photoshop..tambah canvas size- copy je layer yg ade ..x pon clone stampkan pattern yang ade - buat kat new layer..adjust size -paste-flatten image..settle..i bet adek2 skolah menengah pon tau..

Kekadang aku pelik ngan publisher nih..kate publisher..sah2 laa kene ade designer..x pon org yang handal graphic..xkan laa mende kecik (cinonet) macam nih pon x bley nak settle sendiri...ape gune ade designer kalo pelanggan gak yang kene edit smuenye.Tolong laa..aku pon penah gak g kedai printing..ade je designer..pc power, software power..xkan laa bende sizing2 page pon customer yg kene buat..CONSUMER SURPLUS ku dah kurang bile dpt brite cmnih..

And 1 more thing aku x puas hati.. Cakap awal2..ni x ..dah 3 minggu br nak bgtau..siot je..dah laa semue raw data dah aku delete...(mengemaskini komputer).iissh

Seyes mmg aku bengang ngan publisher macam nih.If mmg tugas die stakat memprint aje, x kanla xde contact ngan pembuat filem or designer company..hOPE publisher kali nih xkan bertindak bodoh macam publisher kat skolah menengah aku dl(print hampir seribu dgn seribu satu kesalahan)..Tlg lah kasik dummy copy sebelum memprint secare pukal..
Mmg la nobody is perfect in this world...try the best for the task given..bukan nye buat cincai...Duit masuk ape.. buat laa sebaik mungkin...

Setel dah keje aku mengedit , pasnih kalo ade lg...mmg sah publisher tersebut ****.x nk ckp.

Tuesday, May 20, 2008

Handphone..

4 Things to You can do with Your Handphone.

1. Emergency

The Emergency Number worldwide for Mobile is 112. If you find yourself out
of the coverage area of your mobile; network and there is an emergency,
dial 112 and the mobile will search any existing network to establish the
emergency number for you, and interestingly this number 112 can be dialed
even if the keypad is locked. Try it out
.

2. Have you locked your keys in the car?

Does your car have remote keyless entry? This may come in handy someday.
Good reason to own a cell phone: If you lock your keys in the car and the
spare keys are at home, call someone at home on their mobile phone from
your cell phone.
Hold your cell phone about a foot from your car door and have the person at
your home press the unlock button,
holding it near the mobile phone on
their end. Your car will unlock. Saves someone from having to
drive your keys to you. Distance is no object. You could be hundreds of
miles away, and if you can reach someone who has the other "remote" for
your car, you can unlock the doors (or the trunk).
Editor's Note: It works fine! We tried it out and it unlocked our car over
a mobile phone!"

3.. Hidden Battery Power

Imagine your mobile battery is very low. To activate, press the keys
*3370#
Your mobile will restart with this reserve and the instrument will show a
50% increase in battery.
This reserve will get charged when you charge your
mobile next time.

4. How to disable a STOLEN mobile phone?

To check your Mobile phone's serial number, key in the following digits on
your phone:
* # 0 6 #
A 15 digit code will appear on the screen. This number is unique to your
handset.
Write it down and keep it somewhere safe. When your phone get
stolen, you can phone your service provider and give them this code. They
will then be able to block your handset so even if the thief changes the
SIM card, your phone will be totally useless. You probably won't get your
phone back, but at least you know that whoever stole it can't use/sell it
either. If everybody does this, there would be no point in people stealing
mobile phones..

Age of Cmmunication


FunAndFunOnly (www.mails4u.net.tc) - SridhaR

FunAndFunOnly (www.mails4u.net.tc) - SridhaR

FunAndFunOnly  (www.mails4u.net.tc) - SridhaR

FunAndFunOnly (www.mails4u.net.tc) - SridhaR

FunAndFunOnly (www.mails4u.net.tc) - SridhaR

FunAndFunOnly (www.mails4u.net.tc) - SridhaR

FunAndFunOnly (www.mails4u.net.tc) - SridhaR

FunAndFunOnly (www.mails4u.net.tc) - SridhaR

FunAndFunOnly (www.mails4u.net.tc) - SridhaR

FunAndFunOnly (www.mails4u.net.tc) - SridhaR

FunAndFunOnly (www.mails4u.net.tc) - SridhaR

FunAndFunOnly (www.mails4u.net.tc) - SridhaR

FunAndFunOnly (www.mails4u.net.tc) - SridhaR

Tempahan bilik lepas mati

Because i'm too lazy to forward messages via email.,i'll post the articles i got from my dearest mummy here , so we can share it together..hehehe

Tittle: Tempahkan sebuah bilik di neraka untukku..(mencabar Tuhan nampaknye hambe ini)

Menurut majalah MANAR ISLAM, pada suatu hari, seorang gadis yang terpengaruh
dengan cara hidup masyarakat Barat menaiki sebuah bas mini untuk menuju ke
destinasi di wilayah Iskandariah. Malangnya walau pun tinggal dibumi yang
terkenal dengan tradisi keislaman, pakaian gadis tersebut sangat menjolok mata..

Bajunya agak nipis dan seksi hampir terlihat segala yang patut disembunyikan
bagi seorang perempuan dari pandangan lelaki ajnabi atau mahramnya.Gadis itu
dalam lingkungan 20 tahun. Di dalam bas itu ada seorang tua yang dipenuhi
uban menegurnya. "Wahai pemudi! Alangkah baiknya jika kamu berpakaian yang
baik, yang sesuai dengan ketimuran dan adat serta agama Islam kamu, itu
lebih baik daripada kamu berpakaian begini yang pastinya menjadi mangsa
pandangan liar kaum lelaki...."
nasihat orang tua itu. Namun, nasihat yang sangat bertetapan dengan tuntutan
agama itu dijawab oleh gadis itu dengan jawapan mengejek. "Siapalah kamu hai
orang tua? Apakah di tangan kamu ada anak kunci syurga? Atau adakah kamu
memiliki sejenis kuasa yang menentukan aku bakal berada di syurga atau neraka?"

Setelah menghamburkan kata-kata yang sangat menghiris perasaan orang tua
itu gadis itu tertawa mengejek panjang. Tidak cukup setakat itu, si gadis
lantas cuba memberikan telefon bimbitnya kepada orang tua tadi sambil
melafazkan kata kata yang lebih dahsyat. "Ambil hanphone ku ini dan
hubungilah Allah serta tolong tempahkan sebuah bilik di neraka
jahannam untukku," katanya lagi lantas ketawa berdekah-dekah tanpa
mengetahui bahawasanya dia sedang mempertikaikan hukum Allah dengan begitu
biadab.

Orang tua tersebut sangat terkejut mendengar jawapan dari si gadis manis.

Sayang wajahnya yang ayu tidak sama dengan perilakunya yang buruk.
Penumpang-penumpang yang lain turut terdiam ada yang menggelengkan kepala
kebingungan. Semua yang di dalam bas tidak menghiraukan gadis
yang masih muda i tu yang tidak menghormati hukum hakam itu dan mereka tidak
mahu menasihatinya kerana khuatir dia akan akan menghina agama dengan lebih
teruk lagi. Sepuluh minit kemudian bas pun tiba perhentian.

Gadis seksi bermulut celupar tersebut di dapati tertidur di muka pintu bas.
Puas pemandu bas termasuk para penumpang yang lain mengejutkannya tapi gadis
tersebut tidak sedarkan diri. Tiba tiba orang tua tadi memeriksa nadi si
gadis. Sedetik kemudian dia menggelengkan kepalanya. Gadis itu telah kembali
menemui Tuhannya dalam keadaan yang tidak disangka. Para penumpang menjadi
cemas dengan berita yang menggemparkan itu.

Dalam suasana kelam kabut itu, tiba tiba tubuh gadis itu terjatuh ke pinggir
jalan. Orang ramai segera berkejar untuk menyelamatkan jenazah tersebut.
Tapi sekali lagi mereka terkejut. Sesuatu yang aneh
menimpa jenazah yang terbujur kaku di jalan raya. Mayatnya menjadi hitam
seolah olah dibakar api. Dua tiga orang yang cuba mengangkat mayat tersebut
juga kehairanan kerana tangan mereka terasa panas dan hampir melecur sebaik
saja menyentuh tubuh si mayat.

Akhirnya mereka memanggil pihak keselamatan menguruskan mayat itu. Begitulah
kisah ngeri lagi menyayat hati yang menimpa gadis malang tersebut. Apakah
hasratnya menempah sebuah bilik di neraka dimakbulkan Allah? Nauzubillah,
sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa di atas segala
sesuatu. Sangat baik kita jadikan ikhtibar dan pelajaran dengan kisah benar
ini sebagai muslim sejati. Jangan sekali sekali kita mempertikaikan hukum
Allah dan mahupun sunnah RasulNya saw dengan mempersendakan atau ejekan.

Kata kata seperti ajaran Islam tidak sesuai lagi dengan arus kemodenan dunia
hari ini atau sembahyang tidak akan buat kita jadi kaya dan seumpamanya
adalah kata kata yang sangat biadab dan menghina Allah, pencipta seluruh
alam. Ingatlah teman, kita boleh melupakan kematian, tetapi kematian tetap
akan terjadi bagi kita. Hanya masanya saja yang akan menentukan bila kita
akan kembali ke alam barzakh. Janganlah menjadi orang yang bodoh, siapakah
orang yang bodoh itu? Mereka itulah orang yang ingin melawan Tuhan Rabbul alamin.

Apabila anda enggan melaksanakan suruhan Tuhan bererti anda ingin melawan arahan Tuhan.

Sewaktu di sekolah anda tertakluk dengan undang-undang sekolah, dalam pekerjaan anda
tertakluk dengan undang-undang yang di lakar oleh majikan
anda, di dalam negeri anda tertakluk di bawah undang-undang negara anda.
Begitu taksub sekali anda terhadap undang-undang itu hingga terlalu prihatin
takut kalau melanggar undang-undang itu. Apabila anda berpijak di bumi ini,
anda juga tertakluk dengan undang-undang yang telah di gubal oleh yang
menjadikan bumi ini.

Setiap Sultan ada taman larangannya, begitu juga Allah swt. Taman
laranganNya adalah perkara-perkara yang telah diharamkan bagi hamba-hambaNya
di muka bumi ini. Sama samalah kita memohon agar Allah sentiasa memberi kita
petunjuk di atas jalan yang benar dan kekuatan
agar sentiasa dapat menjaga lidah kita.
*Dipetik dari majalah Iskandariah

Mesir 'MANAR ISLAM'

Monday, May 19, 2008

Apparatus


Just finished paper 5 and 2 physics ...No comment on both.Leave the rest to the Almighty..
As usual , wanna post some pictures that i took during classes.Discussing paper 5.
In the Physics Lab again..Yup2.

Helmholtz coils to produce uniform magnetic field


'Pendulum' and electronic thermometer


Electronic Hall probe & Data logger

These devices must be connected to data logger in order to obtain info.

Ammeter & electronic top pan

Wires & vernier scale

Saturday, May 17, 2008

Dr Fish~

still..i don't have the mood for exam...
So, i surf the net and find something interesting..
its about fish. Dr. fish..not dr Fishy(hehehe)
Well, i got it from Wikipedia.

The article is about the freshwater fish used for treatment of skin diseases, notably in Kangal district, Turkey. For the species sometimes called doctor fish in the UK, see tench. For the marine fishes known as surgeonfishes.


Scientific Classification:-
Kingdom: Animalia
Phylum: Chordata
Class: Actinopterygii
Order: Cypriniformes
Family: Cyprinidae
Genus: Garra
Species: G. rufa
Binomial name:Garra rufa
Heckel, 1846


Doctor fish is the name given to two species of fish:Garra rufa and Cyprinion macrostomus. Other nicknames include nibble fish, kangal fish, and doctorfishen; in non-medical contexts,

Garra rufa is called the reddish log sucker. They live and breed in the outdoor pools of some Turkish spas, where they feed on the skin of patients with psoriasis. The fish are like combfishes in that they only consume the affected and dead areas of the skin, leaving the healthy skin to grow, with the outdoor location of the treatment bringing beneficial effects. The spas are not meant as a treatment option, only as a temporary cure for symptoms, and patients usually revisit the spas every few months. Some patients have experienced complete cure of psoriasis after repeated treatments, but due to the unpredictable nature of the disease, which is strongly influenced by endogenous factors, this may simply be regression towards the mean.

Garra rufa occurs in the river basins of the Northern and Central Middle East, mainly in Turkey, Syria, Iraq and Iran. It is legally protected from commercial exploitation in Turkey due to concerns of overharvesting for export. Garra rufa can be kept in an aquarium at home; while not strictly a "beginner's fish", it is quite hardy. For treatment of skin diseases, aquarium specimens are not well suited as the skin-feeding behavior fully manifests only under conditions where the food supply is somewhat scarce and unpredictable.

In 2006, doctor fish spa resorts opened in Hakone, Japan, and in Umag, Croatia, where the fish are used to clean the bathers at the spa. There are also spas in resorts in China, such as Hainan, South Korea, Singapore and Malaysia.

p/s: i want to try it one day...Sure its fun to see the fishes surrounding feet eating dead cells.:)
-What about leech?? urm..