Sunday, June 21, 2009

Encik.. mintak derma, sempena.....

Hihihihi.. Tadi, bosan2 belajar.. merayap laa ke compartment kawan. Adelah tgk satu majalah ni.. belek2 , tibe2 terpandang laa pada satu wajah yang cukup dikenali.. yess.. kawan masuk majalah.. ada kata2 yang bermakna di situ.. Sayang betul, gambar yang dimuatkan dalam majalah ni cam dah diedit.. kawan tersebut tampak berisi.. aduh.. Siape yang meng'edit' ni perlu belajar semula..

time kecik2, dulu, wajib dapat 1 kad jogathon warna merah jambu.. Fungsi, mengutip sebanyak mana sumbangan daripada keluarga dan jiran tetangga.Waktu kecil sangatlaa lurus.. minta aja.. dan dapat laa sumbangan dari sekecil 1 sen hingga laa sebesar Rm 100.
2 minggu lepas adik minta sumbangan.. baru je hendak beri, tiba2 terdengar laa rungutan dari kalangan dewasa.
"X patut laa pihak sekolah buat macam ni kat budak2.. mintak derma.. macam mengajar mereka meminta2 pula tanpa sebarang usaha.. "
TErpegun jap.. erm... pasanglaa telinga.
Sepatutnya, guru2 turun padang sekali.. Bukannya kasi kad macam ni then, suruh budak2 ni mintak derma, cam pengemis laa gaya nya. Cubalaa buat jualan amal ke.. x pun, pergi rumah kerumah.. tanyakan pekerjaan yang perlu dibuat sebelum mengutip sumbangan.. Baru laa masyarakat ikhlas memberi.. Ini, mintak dengan air liur.. orang nak beri pon belum tentu ikhlas.. Kadang2 ,sebab kasihankan kanak2 ini mereka beri... Mak cik punya anak hari tuh.. mak cik x bagi tau mereka minta2 macam tu,mak cik suruh mereka buat kerja macam menyapu dan buang sampah baru bagi.. Bagi dieorang faham, bukan senang nak dapat duit.. kene ada usaha baru dapat.

Hurm.. betul juga ye.. mungkin aktiviti meminta2 duit sempena kebajikan ini perlu dikaji semula.. Bukannye ape.. pengalaman sebelum ni kan.. minta sumbangan pakai air liur, majoriti buat muka... kene tahan telinga juga kene perli dan kutuk2 sebelum dapat habuan.. Mula laa kita skeptikal habis. Minoriti yang benar2 ikhlas.. beri sumbangan dengan senyuman dan doa.

Huhu..

4 comments:

陳帥 said...

熱水器 省電熱水器 衛浴設備 節能減碳 電熱水器 中古車 義賣 義賣活動 二手車 環保袋 環保袋 環保袋 十分瀑布 台北旅遊網 月子餐 飛梭雷射 太陽能熱水器 太陽能 三久太陽能 三久 身體檢查 健康檢查 台北民宿 平溪 景觀餐廳 薰衣草花園 花園餐廳 螢火蟲 渡假村 鐵道之旅 團體服 滷味 滷味加盟 滷味批發 滷味食材 滷味宅配 滷雞翅 滷雞腳 健康滷味 魯味 加盟創業 慈善慈善機構 公益彩券

陳帥 said...

健康食品 慈善基金會 公益團體 愛心捐款 捐款 美白 皺紋 減肥 禿頭 醫學美容 電波拉皮 雷射溶脂 肉毒桿菌 玻尿酸 痘疤 婦產科診所 室內設計 埋線 內分泌失調 黃體不足 針灸減肥 坐月子中心 婦產科 月子中心 全身健康檢查玫瑰花束 盆栽 網路花店 花店 鍛造 樓梯扶手 欄杆 鐵門 採光罩 清水溝 通水管 通馬桶

陳帥 said...

喜餅禮盒 < 塑膠射出 塑膠射出廠 模具設計 Precision Mold加盟創業 冷凍宅配 宅配美食 Light guide panels Plastic Products Mold design 沖孔網
飛梭雷射 柔膚雷射 獸醫師 創業鞋之澡堂 洗鞋子 洗包包加盟彌月禮盒 彌月禮 玻尿酸 皮膚科 皮膚科診所 肉毒桿菌 肉毒桿菌瘦臉 脈衝光 除斑 Flex PCB PCB Electronic PCB

陳帥 said...

房屋貸款 剖腹生產 姓名配對 星座 星座運勢 算命 素食料理 素食水餃 開運印章 風水 外遇 徵信 壁癌 屋頂防水 屋頂隔熱 抓漏 油漆 徵信社 外遇 徵信 徵信社 外遇 徵信 徵信社 外遇 徵信 徵信社 外遇 徵信 徵信社 外遇 徵信 徵信社 清潔公司浴室 漏水 舊屋翻新 裝潢 防水工程 壁癌 健康飲食 台北素食餐廳 吃素 團購美食 水餃 素食素食食譜